Välj inte första bästa butikslokal i Stockholm

Det finns i Stockholm inte ett obegränsat utbud av lediga butikslokaler – precis på samma sätt som då det gäller bostäder – och detta kan skapa problem för de som söker sådana. Det problem man kan se är att det hela går lite för fort och att det är för kort sträcka mellan erbjudande och handling. Kort sagt; man hittar en butikslokal, man har kort tid att bestämma sig och tar i och med detta ett förhastat beslut där kanske hyran är högre än vad man tänkt sig, där kalkylen och budget inte går ihop eller där området är helt fel för den verksamhet man driver.

Det som krävs är således is i magen och det är förståerligt att många saknar denna med tanke på att, som sagt, det inte växer lediga butikslokaler på träd. Men; därmed inte sagt att de inte finns och vi har ett litet råd i detta: sök en butikslokal en bit utanför själva city. Varför då – det innebär att man inte får några kunder och ingen vill väl åka utanför tullarna för att köpa exempelvis kläder eller någon typ av produkt?

Läget på din butikslokal är sekundärt i Stockholm

Faktum är att detta redan börjat ske och att det kommer att bli ännu vanligare i framtiden. Stockholm växer och expanderar utåt; i kombination med de monstruösa gallerior som byggs så kommer mindre, unika butiker – oavsett vart de ligger – att bli eftersökta. Låt oss dra en parallell här som förklaring. Vem trodde att folk skulle sätta sig på tunnelbanan för att åka till en förort för att äta en hamburgare? Vem hade kunnat förutspå att personer i Stockholm skulle vara beredda att köa i timmar för att få äta en godare sushi – trots att det tog tid att åka till stället i fråga?

Restaurangbranschen har visat att det inte spelar någon roll vart man har sin verksamhet – det viktiga är att man är skicklig på det man gör och kan erbjuda en produkt som tilltalar kunderna. Om man sedan tar sig vidare, expanderar och kanske öppnar i en större butikslokal på en attraktivare gata är en naturlig gång.

Men, vi anser att många skulle tjäna på att rätta munnen efter matsäcken och börja i en mindre butikslokal utanför Stockholm. Är produkten och tjänsten man säljer tillräckligt bra så kommer kunderna att komma oavsett.

20 sep 2016